Sök:

Sökresultat:

153 Uppsatser om Socionomer pć chefspositioner - Sida 1 av 11

FĂ€rska socionomer : En studie om hur nyutexaminerade socionomer upplever och hanterar sin arbetssituation

Det hÀr Àr en studie om hur nyutexaminerade socionomer upplever och hanterar sin arbetssituation efter sin socionomexamen pÄ Ersta Sköndal Högskola. Studiens fokus har varit att beskriva och förstÄ hur de nyutexaminerade socionomerna hanterar sin arbetssituation samt att undersöka hur förberedda dessa socionomer Àr frÄn sin utbildning för att möta sitt första arbete som socionom. Tio nyutexaminerade socionomer har intervjuats.Resultatet i studien visar att samtliga intervjupersoner upplever höga krav pÄ sin arbetsplats. Det som Àr avgörande för om socionomerna Àr tillfreds eller till och med upplever kraven som positiva Àr om de upplever tillrÀckligt med stöd frÄn sina kollegor och chef. Det privata stödet för socionomerna Àr ocksÄ av vikt för hur de upplever sin arbetssituation.

Chefsrekrytering pÄ lika villkor? : en studie av rekryterares attityder till kvinnors och mÀns förutsÀttningar att nÄ chefspositioner inom dagligvaruhandeln

Trots allt jÀmstÀlldhetsarbete i dagens samhÀlle innehar mÀn fortfarande en större andel chefspositioner Àn kvinnor. Det finns mÄnga teorier som försöker förklara varför det förhÄller sig sÄ. Syftet med denna uppsats Àr att förklara eventuella skillnader i rekryterares attityder till kvinnors och mÀns förutsÀttningar att nÄ chefspositioner inom dagligvaruhandeln. Vi har genomfört intervjuer med rekryteringsansvariga i tre dagligvarubutiker i SkÄne. Resultaten frÄn dessa har sedan jÀmförts med befintliga teorier och tidigare undersökningar i Àmnet chefsrekrytering.

?Vi kommer ut som nya smÄ socionomarméer? en fokusgruppsstudie om socionomers konstruerande av yrkesidentitet

Syftet med studien Àr att undersöka hur socionomer, utifrÄn den kunskap de fÄrmed sig frÄn socionomutbildningen, skapar sin yrkesidentitet. Detta görs genomfokusgruppsintervjuer med yrkesverksamma socionomer som arbetar somsocialsekreterare, kuratorer eller chefer inom socialt arbete. Analysen som görs istudien Àr tematisk och tar sitt avstamp i en socialkonstruktionistisk tradition. Deresultat som lyfts fram i studien Àr att en gemensam vÀrdegrund formas underutbildningen och sÀtter grunden för den yrkesidentitet som utvecklas i de olikayrkesroller som vÀntar efter examen. De olika rollerna har olika förutsÀttningaroch pÄverkar dÀrför identitetsskapandet pÄ olika sÀtt vilket skapar en splittringmellan de olika grupperna.

Att arbeta som socionom inom ideell sektor : En kvalitativ intervjustudie med socionomer anstÀllda inom ideella organisationer

I den ideella sektorn Äterfinns en liten andel av de socionomer som Àr yrkesverksamma i Sverige idag. Forskning har visat att intresset för den ideella sektorns möjligheter att komplettera, ersÀtta eller erbjuda alternativ till den offentliga sektorns vÀlfÀrdsproduktion ökar. Om den ideella sektorn blir en större aktör inom socialt arbete bör sÄledes socionomer fylla en funktion inom denna sektor. Syftet med denna uppsats Àr att ge en bild av vad det innebÀr att arbeta som socionom inom ideell sektor, utifrÄn socionomer anstÀllda i ideella organisationers beskrivningar. Studiens resultat relateras till rollteori, fyra idealtyper för organiseringsprinciper och en definition av professionaliseringsbegreppet.

Mellan Empati och Emotion : En kvalitativ studie om hur socionomer hanterar svÄra samtal inom socialt arbete

Det Àr en nödvÀndighet att aktivt anvÀnda sig av sin empatiförmÄga i mötet med klienter,detta för att skapa kontakt med klienten och för att kunna leva sig in i dennes kÀnslor.Empati Àr dÀrför en förutsÀttning för att kunna ge klienten den hjÀlp och det stöd sombehövs. Samtidigt kan flera klienters berÀttelser om traumatiska hÀndelser leda till attsamtalsrÄdgivaren tÀnjer sig lÀngre Àn vad som Àr nyttigt och till slut inte orkar slÀppa innÄgon mer drabbad mÀnniska.I denna studie undersöks vad det Àr som gör att socionomer kan vara empatiska utan att blinedtyngda av samtalet med klienter/patienter som befinner sig i svÄra situationer. Genom attintervjua fyra socionomer och sedan bearbeta empirin med metoden Grundad teori, bildadesen modell med en tillhörande teori som svarar pÄ syftesfrÄgan: Engagemang vÀcker stödsom med erfarenheten leder till insikt och medvetenhet som skapar empatisk nÀrhet ochemotionell distans i samtalet, vilket i sin tur upprÀtthÄller engagemanget..

Att hitta sin yrkesidentitet : - En kvalitativ studie om hur socionomer inom socialtjÀnsten skapar sig en yrkesidentitet och vilka faktorer som pÄverkar skapandet av yrkesidentiteten.

Socionomyrket Àr ett brett yrke som inrymmer flera olika verksamhetsomrÄden och arbetsuppgifter. Genom utbildningen professionaliseras socionomen, vilket innebÀr att socionomen tillÀgnar sig en viss kompetens och lÀr sig att upptrÀda enligt vissa regler. Efter utbildningen skapar sig den yrkesverksamma sina egna personliga vÀrderingar och erfarenheter som bidrar till skapandet av den framtida yrkesidentiteten som socionom. Socionomen möts ofta av en negativ syn frÄn andra personer och frÄn media. Socionomer och socialtjÀnsten Àr en grupp som ofta förknippas med nÄgot negativt, bland annat pÄ grund av att de arbetar med utsatta mÀnniskor i samhÀllet och fungerar som samhÀllets skyddsnÀt genom att fÄnga upp mÀnniskor som Àr i behov av stöd och hjÀlp.

Chefen som byggherre, vad behövs i verktygslÄdan?

Sammanfattning Uppsatsens titel: Chefen som byggherre, en analys av empiriskt material baserat pĂ„ förstaledschefer Seminariedatum: 2006-01-18 Ämne/kurs: FEK 582 Kandidatseminarium, 10 poĂ€ng Författare: Pawel Bogdanski, Carla Bruno Picasso, Marta Kardach, Monika Salamandra Handledare: Christine Blomqvist Fem nyckelord: erfarenhet, personlighet, utbildning, verktygslĂ„da, ledarstil Syfte: Syftet med arbetet Ă€r att jĂ€mföra chefer som innehar sin första chefsposition med chefer som tidigare haft en eller flera chefspositioner. Metod: kvalitativ forskningsstrategi, induktiv ansats. Teoretiska perspektiv: den demokratiska och den auktoritĂ€ra ledarstilen. Företagsmiljön pĂ„verkar chefs- och ledarskapet. Empiri: Empirisk studie som baseras pĂ„ förstaledschefer.

?Alla tycker nog samma sak nÀstan ? att ge fan i att slÄ dina barn? En uppsats om kulturella diskurser kring vÄld mot barn

Uppsatsen syfte Àr att identifiera och problematisera hur diskurser om kultur förhÄller sig till vÄld mot barn hos socionomer samt att problematisera och reflektera över diskursernas konstruktion. FrÄgestÀllningarna i uppsatsen Àr: Vilka diskurser om kultur i förhÄllande till vÄld mot barn förekommer hos socionomer? Vad innefattas i dessa diskurser? Hur kan dessa diskurser problematiseras? Uppsatsens ontologiska inriktning baseras pÄ ett postmodernt och socialkonstruktionistiskt perspektiv. Undersökningen bygger pÄ kvalitativ metod. Empirin utgÄr ifrÄn fyra halvstrukturerade intervjuer med socionomer.

Kompetensutveckling och medarbetarsamtal i samverkan - Om kompetensutvecklingsvillkor för kommunalanstÀllda socionomer

Den hÀr uppsatsen handlar om kompetensutvecklingens betydelse och utformning för de socionomer som Àr anstÀllda i kommunalt socialt arbete, belyst bÄde ur organisations- och professionsperspektiv. Jag har formulerat en rad frÄgestÀllningar utifrÄn de tre huvudomrÄdena kompetensutveckling, medarbetarsamtal och samarbete om kompetensutvecklingsfrÄgor. I uppsatsen har jag undersökt hur socionomernas kunskapskÀllor ser ut och vilka kompetensutvecklingsmöjligheter som finns och efterfrÄgas. Jag har Àven tagit reda pÄ hur viktig kompetensutvecklingen Àr för socionomerna och vad det Àr som styr kompetensutvecklingen samt vilka kompetensutvecklingsstrategier som tillÀmpas. Har socionomerna regelbundna medarbetarsamtal och hur Àr kvaliteten pÄ dessa? Resulterar samtalen i en individuell utvecklingsplan dÀr hÀnsyn tas till eventuella kompetensutvecklingsbehov? Jag har ocksÄ undersökt hur samarbetet ser ut mellan arbetsplatserna och universitet/högskolor/FoU och om arbetsplatsen har ett organiserat samarbete med andra utbildare samt om det finns ett samarbete med andra arbetsplatser nÀr det gÀller kompetensutvecklingsfrÄgor.

Attraktiv arbetsgivare - En surveystudie om blivande socionomers och civilingenjörers attityder till arbetsgivare

Syftet med denna studie Àr att undersöka vilka faktorer tvÄ akademiska studentgrupper ? blivande socionomer och civilingenjörer ? vÀrdesÀtter hos en potentiell arbetsgivare samt utreda om det föreligger skillnader i vÀrdesÀttning av dessa faktorer utifrÄn utbildningstillhörighet. Syftet Àr Àven att undersöka hur kvinnor och mÀn vÀrdesÀtter dessa faktorer.skning Om en organisation har kunskap om vilka arbetsgivarfaktorer potentiella medarbetare finner attraktiva finns större chans att det strategiska arbetet med Employer Branding nÄr framgÄng (Moroko& Uncles, 2008). BÄde privat och offentlig sektor arbetar idag för att bli ett attraktiv arbetsgivare (Parment, Wetterberg & Myrén,2009) De individer som nu gör entré pÄ dagens arbetsmarknad tillhör Generation Y (Parment, 2008). En förutsÀttning för att bli en attraktiv arbetsgivare Àr att organisationen har kunskap om vad som attraherar unga (Franzon & Lundgren, 2003).I studien anvÀndes webb- och postenkÀt som tillvÀgagÄngssÀtt för insamling av datamaterial.

?Jag Àr kompassen för att hitta rÀtt vÀg? ? en kvalitativ studie om socionomers upplevelse och tillÀmpning av MI-metoden.

Syfte och frÄgestÀllningar: VÄr studie syftar till att beskriva och analysera socionomers uppfattningar och den roll MI-metoden har för deras arbete med klienter. VÄra frÄgestÀllningar lyder:? Finns det nÄgra aspekter av MI-metoden som socionomerna lyfter fram som viktigare Àn andra? I sÄ fall vilka?? Hur uppger socionomer att de tillÀmpar MI-metoden? ? Hur upplever socionomer MI-metoden som en samtalsmetod?Teoretiska perspektiv: I teorin beskrivs Habermas kommunikativa handlande dÀr bland annat fyra handlingsbegrepp ingÄr samt Blumers teori om symbolisk interaktonism. Dessa tvÄ teoretiska perspektiv har vi som utgÄngspunkt i resultat ? och analyskapitlet.Metod: Studien utgÄr ifrÄn ett abduktivt angreppssÀtt medan undersökningsmetoden utgörs av ett kvalitativt tillvÀgagÄngssÀtt.

Kvinnligt chefskap ? Utmaning eller problem? : En fallstudie om faktorer som pÄverkar kvinnor i sitt ledarskap

Idag Àr det mÄnga kvinnor som Àr verksamma inom arbetsmarknaden men dem ses inte sÄ framgÄngsrika inom chefspositioner. Det Àr olika företagsfaktorer som Àr avgörande i det fallet. Syftet med det hÀr arbetet Àr att kartlÀgga de mest viktigaste företagsfaktorer som gör det svÄrt för kvinnor till högre chefspositioner. För att uppnÄ syftet i det hÀr arbetet, anvÀnds en kvantitativ undersökning. Eftersom vissa yrke Àr stereotypiskt för mÀn och kvinnor har respondenterna valts i ett teknik baserad företag (manlig stereotyp) och service och kultur baserad företag ( kvinnlig stereotyp).Resultatet av undersökningen visar att i Sverige finns fortfarande stereotypisering av yrke, den Àldre generationen som sitter i företagens lednings grupper har en maskulin kultur, kvinnor förvÀntas inte att agera sÄ auktoritÀra samt att svenska företagens kultur skiljer sig frÄn den svenska nationella kulturen..

Chefers uppfattningar om chefsegenskaper och kvinnors lÄga representation pÄ chefspositioner

För att ett företag ska överleva pÄ marknaden samt kunna nÄ framgÄng krÀvs ett effektivt ledarskap. Trots det faktum att kvinnor har varit aktiva i yrkeslivet i mÄnga Är Àr de fortfarande underrepresenterade pÄ positioner med makt och ansvar. Syftet med denna undersökning var att undersöka chefers uppfattning om bra chefsegenskaper, skillnader mellan manliga och kvinnliga chefer samt varför kvinnor Àr sÄ underrepresenterade pÄ chefspositioner inom den privata sektorn. Halvstrukturerade intervjuer gjordes med fem kvinnor och sex mÀn som samtliga besitter en hög chefsposition inom den privata sektorn. Analysmetoden var kvalitativ och en deduktiv tematisk analys genomfördes.

Att ge och kÀnna för andra : En studie om emotionellt arbete i förhÄllande till kvinnors möjlighet att vara chef

Kvinnor innehar idag fÀrre chefspositioner pÄ den svenska arbetsmarknaden. För att öka förstÄelsen kring varför fÀrre kvinnor jÀmfört med mÀn Àr chefer syftar uppsatsen till att förstÄ om emotionellt arbete Àr relaterat till möjligheten för kvinnor att vara chef i Sverige. Det emotionella arbetet i uppsatsen handlar om ett omhÀndertagande kÀnsloarbete som sker till förmÄn för andras vÀlmÄende. I uppsatsen definieras emotionellt arbete med hjÀlp av tvÄ dimensioner. Den första dimensionen handlar om att ge emotionellt stöd och den andra om viljan att ge emotionellt stöd.

Socionomen som chef inom va?rden : En kvalitativ studie av mo?tet mellan medicinsk och social kompetens

The purpose of this paper is to investigate how social workers, working in a management position in the health care system, perceive the encounter of the medical and social perspective. With seven qualitative interviews, the study tries to conclude whether or not social workers are accepted at managerial positions within the health care sector. The social worker is, as a manager in health care, a leader but at the same time in a professional alienation from the medical caregivers. Organizations in the health care sector are often multi professional and have their own long standing tradition, history and culture. The results show that the conditions for social workers, working in a management position in health care appear to be agreeable.

1 NĂ€sta sida ->